onsdag den 23. september 2009

Man må ikke lyve

Franske politikere vil have lovpligtige advarsler på retoucherede fotos i magasiner og i reklamer.

Man må ikke lyve - nej man må ej.

Det fik i hvert fald turismeorgansiationen VisitDenmark nådesløst at vide fra alle sider, da den meget omtalte video om ”Karen”, for kort tid siden ramte ikke bare cyberspace, men stor set også hele kongerigets kommunikationseksperters indre grænser for anstændighed.

Og nu har franskmændene sat deres helt egen version af ”opgøret med løgnen og den manipulerede sandhed” i søen.

Ifølge avisen The Telegraph har en gruppe på 50 franske parlamentsmedlemmer under ledelse af en ekspert i spiseforstyrrelser nemlig fremsat forslag om, at photoshoppede og retoucherede billeder i magasiner og reklamer skal forsynes med advarsler. Lidt i stil med advarslerne på cigaretpakkerne, men ”mildere”.

Lovforslagets primus motor, parlamentsmedlem Valerie Boyer, siger til avisen, at man foreslår en tekst à la: ”Dette foto er retoucheret med henblik på at ændre personens udseende”.

I tilgift har parlamentsmedlemmerne foreslået, at overtrædelse af forbuddet skal straffes med bøder på op mod 250.000 kroner eller hvad der svarer til halvdelen af en kampagnes pris.

Selv siger Valerie Boyer, at lovforslaget sigter mod at bekæmpe den stereotype opfattelse af, at alle kvinder er unge og slanke.

– Disse bearbejdede fotos kan få folk til at tro på en virkelighed, som ikke er der, og det kan have voldsomme skadevirkninger på især unge. Mange unge, ikke mindst piger, skelner ikke mellem det fiktive og det faktiske, og det kan i værste fald føre til spiseforstyrrelser som anorexi eller bulimi og dermed alvorlige helbredsproblemer, siger hun til The Telegraph.

Hun understreger, at lovforslaget ikke kun sigter mod at ramme fotos i aviser, magasiner og printannoncer, men også fotos på emballager, outdoor-reklamer og politiske plakater, som eksempelvis valgplakater.

– Det er ikke et forsøg på at ødelægge fotografernes eller reklamekampagnernes kreativitet, men alene et spørgsmål om at oplyse forbrugerne om, hvorvidt det, de ser på, er virkelighed eller ej, siger Valerie Boyer.

Ingen kommentarer: