mandag den 11. juli 2011

Vindue paa Eurasien: Politikere Exploit, forvaerre 'Clash of Civilizations' i Moldova

Paul Goble

Staunton, June 6 - I tiden op til lokalvalget i Moldova i går, nogle politikere forsøgte at udnytte Chisinau er 14 mar beslutning om at registrere en muslimsk gruppe, hvilket gør det ud til, at Moldova er splittet af "et sammenstød mellem civilisationer" - selvom Moldova har kun 300 muslimer, og selvom de færreste indsigelse, når registreringen beslutning blev oprindeligt lavet.

I et essay om Win.ru, Irina Katanina slags gennemføre denne diskussion, som har tiltrukket sig en vis opmærksomhed i udlandet, både i sin egen ret og på grund af, hvad det siger om den måde, hvorpå valgkamp kan opdele samfund langs etnisk-religiøse skillelinjer, når mindretallet udgør en større andel af befolkningen (www.win.ru/topic/7383.phtml).

Som hun påpeger, udseendet af "den islamiske faktor" i disse lokale valg var "uventet" da der er så få muslimer, der, og at "i de fleste distrikter i Moldova" - den store undtagelse tyrkiske Gagauzia - "den opførelsen af ​​muslimske religiøse faciliteter ville finde sted forholdsvis fredeligt.

I marts, registreret den moldoviske Justitsministeriet den første muslimske organisation i det pågældende land, den islamiske Liga Moldova. Dette organ, dets leder Timur Turdugulov sagt, er at "beskytte og forsvare rettigheder for muslimer i Moldova. Tidligere indsats i 1995 og 2005 til at registrere muslimske grupper, der var blevet afvist.

Som Katanina påpeger, "Moldova er en ortodoks land," med sociologiske undersøgelser viser, at "ikke mindre end 96 procent" af sine borgere bekender ortodoksi. Og hun noterer sig også, at selv under 300 års osmannisk styre, "ikke en eneste moske blev bygget" i hvad der nu Moldova.

Sociologer rapporten, at der "ikke mere end 2000" Muslimer i Moldova, og de fleste af disse er iværksættere fra Tyrkiet eller de arabiske lande. Blandt moldoviske borgere, de lærde antyder, er der kun "omkring 300" muslimer, en stor del af dem er "nye konvertitter," som har accepteret islam siden 1991.

Inden for Moldova om dette spørgsmål, besætte Gagauz en særlig plads. Taler tyrkisk og på et tidspunkt i fortiden selv muslim, det Gagauz "altid understreger specielt, at deres tilknytning til ortodoksi, og det var en Gagauz samfund organisation Unionen af ​​ortodokse kristne i Bujak der var" en af ​​de første "at protestere i marts registrering.

Derfor, mens moldovere andre steder i landet sandsynligvis ville reagere ganske fredeligt til udseendet af en moske eller andre muslimske institution, "det er muligt at forudsige," Katanina siger, at "i Gagauzia der ville være" stormfuldt selv voldelige indsats over for sådanne byggeri . "

Det mønster gør de protester, der er opstået i løbet af valgkampen andre steder særdeles lærerigt. Aleksandr Tenase, den tidligere justitsminister, der underskrev registrering, før hans tilbagetræden, siger, at han ikke havde hjemmel til at afslå, da "den islamiske League er ikke en ekstremistisk organisation."

Og han foreslog, at "korstog anmeldt af religiøse ledere var arrangeret af politikere med et enkelt mål" - for at tiltrække sig opmærksomhed ved at angribe alt deres modstandere havde gjort. Hans synspunkt, Katanina siger, deles af "mange observatører", der påpeger, at "protesterne begyndte ikke i marts, da ligaen blev registreret, og ikke i april, når folk har lært af det."

I stedet begyndte, da valgkampen begyndte. "Modstand kommunister, der i løbet af deres ruloe ikke tillade muslimer at legalisere selv støttede præsterne," med Igor Dodon, en kandidat til borgmesterposten i Chisinau, selv at erklære, at "hvis han vinder valget," der vil ikke være en moske i hovedstaden. "

Repræsentanter for "de fleste oppositionspolitikere, Katanina siger," talte også imod "registrering, angiveligt fordi" alle ansvar for den mulige eksplosive udvikling af den interreligiøse situationen i Moldova skal sættes på handlinger regeringen i Vladimir Filat. "

"Under alle omstændigheder," Katanina konkluderer, "politikere fra alle masker, der er blevet trukket ind i inter-religiøse forhold i forbindelse med en valg-kamp anerkendt den såkaldte 'valg rentabilitet' af denne faktor. "Men" tilsyneladende ", fortsætter hun, de ikke har reflekteret over, hvordan hvad de laver kan gøre løsning af reelle problemer endnu vanskeligere senere.

Ingen kommentarer: